Diam dan senyap

Semalam adalah giliran aku menjaga booth di pesta buku kuantan. Bosan menunggu pelanggan yang agak lengang, aku membuka beberapa blog untuk dibaca. Antaranya blog saifulislam. Di sini aku menemui beberapa hikamah yang amat bermakna bagi diriku.

“Tanda dunia ini dibelenggu kebodohan, apabila hidup kita dibingitkan oleh pendapat dan komen semua orang dalam semua perkara. Bawa-bawalah diam. Banyak-banyakkan berfikir, berzikir, membaca dan memahami.” See more at: http://saifulislam.com/2014/03/apabila-ada-jawapan-untuk-semua-soalan/#sthash.FA165gEz.dpuf

sleep less

Kita  boleh lihat hari ini betapa ramai orang yang mahu meberi komen dalam semua perkara sehingga terhadap perkara yang tidak diketahuinya. Hali ini bertambah teruk dengan kemunculan media-media sosial seperti facebook, twitter malah yang lebih awal daripada itu adalah medium blog.

Oleh itu, sebagai seorang yang sedar akan perkara ini, aku fikir, aku harus kembali menumpukan fokus aktiviti aku kepada perkara utama iaitu berusaha untuk memahami terlebih dahulu melalui aktiviti pembacaan yang berterusan, berfikir, berzikikir, merenung dan sebagainya. Mudah-mudahan aku beroleh kefahaman yang mendalam terhadap sesuatu perkara.

aku

Doa. “Ya Allah, Kau berilah kefahaman yang mendalam dalam sesuatu perkara kepada penulis blog ini”

Leave a Reply

